Pejzaż przedstawiający widok na klasztor Kamedułów na krakowskich Bielanach. Na pierwszym planie niewielki niezidentyfikowany budynek, na drugim, znajdujący się po lewej stronie budynek z czerwonym dachem (willa Odyniec). Dominantę całej kompozycji stanowi sylweta założenia klasztornego na Bielanach, widzianego od północnego wschodu. Obraz stanowi pamiątkę ikonograficzną Krakowa, pochodząc najprawdopodobniej z okresu międzywojennego. Widoczna bowiem z lewej strony willa, wybudowana przez Adolfa Szyszko-Bohusza w latach 20., została w czasie okupacji niemieckiej przesłonięta przez potężny masyw zamku w Przegorzałach, wykorzystywanego jako ośrodek sanatoryjny dla formacji SS.
Sam klasztor na Bielanach powstał w pierwszej połowie XVII wieku, fundowany przez Mikołaja Wolskiego i jest jednym z wcześniejszych przykładów recepcji wczesnego baroku w Krakowie. Powściągliwa fasada bielańskiej świątyni nie zdradza wcale cech stylowych epoki, z którą jest kojarzona – z pełnym dynamiki barokiem. Realizuje ona typ określany jako stile grande e severo – styl wielki i poważny, charakterystyczny dla pierwszej połowy XVII wieku w Polsce, związany z koncepcjami kontrreformacyjnymi w Kościele katolickim.
Poza walorem ikonograficznym, akwarela zdradza niewątpliwe umiejętności artystyczne nieznanego z nazwiska autora, potrafiącego wynieść lekcję z obserwacji prac impresjonistów, zarówno tych francuskich, jak i polskich (przede wszystkim silny wpływ Chełmońskiego i Wyczółkowskiego), co przejawia się przede wszystkim w odważnym kładzeniu cieni i umiejętności właściwej syntezy formy przedstawionej na obrazie, kosztem zbędnych szczegółów.
Widok na klasztor na Bielanach. Akwarela. Okres międzywojenny
Wysyłka kurierem | 19,00 PLN |
Odbiór w salonie | 0,00 PLN |
Miasto | Kraków |
Szczegóły produktu
Szerokość | 37 x 29 cm |