Ekspresyjny pejzaż wiejski, autorstwa Zygmunta Króla. Malowany techniką olejną na płótnie.

 

Pejzaż o ciekawej kompozycji – centralnej, zbiegającej się w samym środku. Wszystkie linie biegną ku środkowi, gdzie znikają przysłonięte dwoma ogromnymi drzewami.

Artysta zmodyfikował kompozycję nadając jej mocno ekspresyjny, wręcz surrealistyczny charakter. Pagórki falują i załamują się, góry wybrzuszają i pęcznieją. Nawet linie traw i zaoranych pól biegną ku centrum.

 

Ekspresji dodaje także technika – grubo, impastami nakładana farba, szybkimi i krótkimi pociągnięciami pędzla tworzy rozedrganą i niespokojną strukturę.

 

Całość przywodzi na myśl najlepsze pejzaże Van Gogha. Łączy je nie tylko ekspresyjna technika, ale także ciepła, czysta paleta barw i niespokojna kompozycja.

 

Zygmunt Król – studiował na  krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. Przebywał w Paryżu na stypendium. Ukończył również historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współzałożyciel Towarzystwa Polskich Artystów Grafików oraz grupy Zwornik. „Zwornikowców” łączyło przekonanie, że malarstwo opierać się ma głównie na konstrukcji kolorem, mniej linią i kompozycją, poza tym jednak nie narzucali sobie nawzajem żadnego wspólnego, wymaganego powszechnie stylu. Wśród ulubionych tematów Zwornika i samego Zygmunta Króla dominowały małomiasteczkowe pejzaże, martwe natury i portrety.

Zygmunt Król uczestniczył w licznych wystawach w kraju i za granicą (Łódź, Kraków, Wilno, Lwów, Minneapolis itd.)

Pejzaż letni. Zygmunt Król. Olej na płótnie

Sprzedane