Niewielkich rozmiarów rysunek wykonany ołówkiem i węglem drzewnym na papierze. Sygnowana Taszycki.
Kompozycja monochromatyczna, przedstawiająca widok grobli otoczonej wodą. Na pierwszym planie widoczna woda, w której odbijają się ciemne sylwetki drzew rozsnących przy grobli ukośnie przecinającej widok krajobrazu. W oddali ciemniejące niebo które zajmuje 1/3 kompozycji.
Obraz nie jest realistycznym odwzorowaniem rzeczywistego pejzażu – widok został przetworzony, niejako ‘przepuszczony’ przez umysł artysty. Cechuje go szkicowość i element niedopowiedzenia. Zamiarem artysty nie było odtworzenie rzeczywistości, lecz oddania niewidzialnych uczuć, nastrojów i pojęć, które autor odnajduje w widoku melancholinej przyrody.
Autorska sygnatura maszynowa na kartonie.
Dzieło wpisuje się w nurt sztuki awangardowej XX w., odrzucającej dotychczasowe style i kreującej własny świat. Twórcy sztuki awangardowej nie naśladowali rzeczywistości, lecz poszukiwali własnego, odrębnego języka wyrazu. Artysta w XX w. stał się interpretatorem świata, który poprzez sztukę poszukuje odpowiedzi na dręczące go pytania, rozwiązuje własne problemy wewnętrzne. Zjawisko awangardy w sztuce pojawiło się ok. 1910 r. wraz z powstaniem takich kierunków jak futuryzm, dadaizm, kubizm itd.
W Polsce jednym z nowatorskich ruchów artystycznych była Awangarda Krakowska działająca w latach 20. XX w., i skupiona wokół czasopisma “Zwrotnica” Grupie przewodził Tadeusz Peiper, główny teoretyk i twórca manifestu ‘3xM’ – ‘Miasto, masa, maszyna’, leżącego u podstaw programu Awangardy Krakowskiej. Hasłem przewodnim Awangardzistów Krakowskich było: „Minimum słów, maksimum treści”. Według głównych założeń tej grupy obraz stanowić miał ekwiwalent uczuć.
Obraz oprawiony w indywidualnie dobraną ramę.
Groble. P. Taszycki. Rysunek ołówkiem.
Wysyłka kurierem | 19,00 PLN |
Odbiór w salonie | 0,00 PLN |
Miasto | Kraków |
Szczegóły produktu
Szerokość | z ramą: 34cm |
Wysokość | z ramą: 43cm |