Grafika wykonana w tradycyjnej technice miedziorytu, ręcznie podkolorowana akwarelą. Grafika prezentuje grupę kobiet i mężczyzn w fantazyjnych stojach balowych, najpewniej karnawałowych, charakterystycznych dla stylu Biedermeier. Grafika opatrzona podpisem i datą:  Gennajo(?) (Gennaio – wł. styczeń) 1872; LE MONITEUR DE LA MODE, Paris, Rue de Richelieu 92

 

W XIX wieku źródłem wiedzy na temat ówczesnej mody były magazyny mód ilustrowane oryginalnymi grafikami prezentującymi garderobę na różne pory dnia i roku, a także akcesoria mody używane w zależności od okoliczności.

 

Europejki w XIX wieku podążały za wzorcami napływającymi głównie z Francji, np. za sprawą takich grafik modowych jak te z serii LE MONITEUR DE LA MODE. Wzorowanie się na ubiorach francuskich wiązało się z epoką napoleońską, a później z gustem burżuazji, która zdefiniowała założenia stylu biedermeier. Styl ten przejawiał się w modzie, sztuce, a także literaturze, jednak w pełni wypowiedział się w meblarstwie i wzornictwie wyposażenia wnętrz. Styl Biedermeier miał wyrażać dążenie do dekoracyjności, wygodnego życia i przywiązania do tradycji. Wnętrze biedermeierowskie miało zaspokajać potrzeby życia rodzinnego i dawać wrażenie dostatku, komfortu, porządku i przytulności. W modzie preferowano jasne, pogodne barwy i kwiatowe motywy.

 

Dziś grafiki zyskały ozdobny, dekoracyjny charakter, niemniej jednak nadal stanowią ważne źródło ikonograficzne pozwalające poznać dawną modę, akcesoria, a także obyczaje.

Bal maskowy, moda w stylu Biedermeier, z cyklu LE MONITEUR DE LA MODE. Miedzioryt podkolorowany akwarelą. Francja, 1872.

460,00 PLN
Wysyłka kurierem 19,00 PLN
Odbiór w salonie 0,00 PLN
Miasto Kraków