Duża francuska patera w kształcie trzech połączonych muszli, jest typem naczynia na którym zwyczajowo podczas uczt podawało się słodkie wypieki, kandyzowane owoce lub zakąski. Wydzielone trzy części patery pozwalają na układanie słodyczy w oddzielnych grupach.

 

Patera kształtem nawiązuje do tematyki morskiej: oprócz łagodnie zarysowanych muszli, ma także  uchwyt w kształcie stylizowanej, wygiętej ryby, podobnej do zwyczajowych przedstawień ryb morskich na ornamentach i rycinach z XVII wieku. Naczynie jest zdobione malowanymi kompozycjami z liści. Kolorystyka kompozycji jest utrzymana w tonach chłodnych szarości, brązów i zgaszonej zieleni, co doskonale koresponduje z dominującymi w ogólnym wrażeniu obfitymi złoceniami. Złota farba została zastosowana impastowo do namalowania ozdobnych gałązek, a także do pokrycia gładką warstwą brzegów patery.

 

Sygnatura na spodzie naczynia (monogram wiązany z liter MC (lub MG) z napisem FRANCE DEPOSÉ) świadczy o tym że pochodzi ono z francuskiej manufaktury, prawdopodobnie z II poł. XIX w. Atrybucja przedmiotu nie jest pewna. Sygnatura wskazywałaby na środowisko nowojorskie ostatniej ćwierci XIX w. (The Faience Manufacturing Company (1881-1892), Brooklyn, New York), ale, jak wskazuje sygnatura, jest to produkt francuski.

 

Stylistycznie patera jest najbliższa dziełom z francuskiej fabryki fajansu Frederica Lanterniera w Limoges (później prowadzonej przez syna, Alfreda Lanterniera). Wszelkie cechy stylistyczne patery wskazują że jest to ceramika okresu estetyzmu (ang. Aesthetic Movement) z końca XIX wieku, znanego z odważnego hasła „sztuki dla sztuki” (fr. „l’art pour l’art”). Rynkowe i muzealne przykłady ceramiki z tego czasu mają analogiczną formę organicznych kształtów zaczerpniętych z natury, oraz powtarzające się zdobienia motywami liści i złotych gałęzi na jasnym (beżowym) tle.

Patera w stylu Aesthetic Movement, F. Lanternier, sygn. MG, Francja, Limoges, koniec XIX w.

435,00 PLN
590,00 PLN
Wysyłka kurierem 19,00 PLN
Odbiór w salonie 0,00 PLN
Miasto Kraków