Grafika wykonana w tradycyjnej technice miedziorytu, ręcznie podkolorowana akwarelą. Prezentuje stroje damskie charakterystyczne dla stylu Biedermeier. Postaci trzech młodych kobiet przedstawione w biedermeierowskim wnętrzu. Grafika sygnowana w prawym dolnym rogu: Hopvvood de Paris (?).

 

W okresie Biedermeier (1815-1848) w modzie były bogato zdobione suknie z szerokimi, kilkuwarstwowymi spódnicami i długimi, bufiastymi, suto marszczonymi rękawami typu „barani udziec”. Do łask powróciły gorsety mocno podkreślające talię i biodra. Duże dekolty kobiety zasłaniały koronkowymi szalami, kaszmirowymi szarfami i pelerynkami. Wśród zimowych okryć wierzchnich dominowały spencery, czyli długie płaszcze z futrzanymi obszyciami, dopasowane do sukni, oraz krótkie pelisy sięgające talii. Nieodłącznym elementem damskiego stroju były duże kapelusze ozdabiane piórami lub kwiatami i czepki typy „Maria Stuart” z opuszczonym rondem szerokim po bokach, podtrzymywane za pomocą ozdobnych wstążek. Wielkość kapelusza stanowiła przeciwwagę dla szerokich rękawów, umożliwiała również noszenie modnych wysokich fryzur np. węzła Apollina. Istotnym elementem dekoracyjnym była galanteria pasmanteryjna oraz wysokiej jakości tkaniny: tkane i drukowane jedwabie, ryps, muślin, adamaszek, batyst, atłas.

 

W XIX wieku źródłem wiedzy na temat ówczesnej mody były magazyny mód ilustrowane oryginalnymi grafikami prezentującymi garderobę na różne pory dnia i roku, a także akcesoria mody używane w zależności od okoliczności. Najbardziej popularne były wizerunki kobiet, ponieważ moda była ich domeną.

 

Europejki w XIX wieku podążały za wzorcami napływającymi głównie z Francji. Wzorowanie się na ubiorach francuskich wiązało się z epoką napoleońską, a później z gustem burżuazji, która zdefiniowała założenia stylu biedermeier. Styl ten przejawiał się w modzie, sztuce, a także literaturze, jednak w pełni wypowiedział się w meblarstwie i wzornictwie wyposażenia wnętrz. Styl Biedermeier miał wyrażać dążenie do wygodnego życia i przywiązania do tradycji. Cechowało go zamiłowanie do dekoracyjności. Wnętrze biedermeierowskie miało zaspokajać potrzeby życia rodzinnego i dawać wrażenie dostatku, komfortu, porządku i przytulności. W modzie preferowano jasne, pogodne barwy i kwiatowe motywy.

 

Obecnie grafiki prezentujące stroje mają dekoracyjny charakter, niemniej jednak nadal stanowią ważne źródło ikonograficzne pozwalające poznać dawną modę, akcesoria, a także obyczaje.

Moda w stylu Biedermeier. Miedzioryt podkolorowany akwarelą. Sygn. Francja, XIX w.

420,00 PLN
Wysyłka kurierem 19,00 PLN
Odbiór w salonie 0,00 PLN
Miasto Kraków